عجایب خواص آلوئه ورا یا گیاه صبرزرد

آلوئه ورا یک گیاه پر خاصیت است که از معروف ترین خواص آلوئه ورا فواید این گیاه برای پوست و مو است. نام دیگر آلوئه ورا، صبر زرد است. آلوئه ورا در آب و هوای گرم و خشک می‌روید و در کشور هند، آفریقا و دیگر مناطق کشت آن به شدت در حال گسترش است. آلوئه ورا یا ریشه ندارد یا ریشه آن بسیار کوتاه است، برگ‌های این گیاه بلند و ضخیم و گوشتی است و رنگ آن سبز است. ژل موجود در وسط برگ‌های آلوئه ورا را استخراج کرده و در دارو‌ها و کاربرد‌های درمانی از آن استفاده می‌کنند. عجایب خواص آلوئه ورا یا گیاه صبرزرد

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص آلوئه ورا است به بررسی مواردی مانند خواص آلوئه ورا برای پوست، طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست، خواص آلوئه ورا برای مو، خواص آلوئه ورا برای دیابت، خواص آلوئه ورا برای تقویت سیستم ایمنی، خواص آلوئه ورا برای درمان تبخال، خواص آلوئه ورا برای سرطان، خواص آلوئه ورا در درمان و دفع سنگ کلیه، خواص آلوئه ورا برای مردان و مضرات آلوئه ورا می‌پردازیم.

خواص آلوئه ورا

مطلب پشنهادی: خواص‌ آلوئه ورا برای لاغری

خواص درمانی آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای سلامتی و بدن فراوان است و در ادامه به بررسی برخی از خواص آلوئه ورا می‌پردازیم.

۱- خواص آلوئه ورا برای پوست

ژل موجود در گیاه آلوئه ورا یک لایه بردار طبیعی و فوق‌العاده برای پوست است‌ و کاهش نشانه‌های بیماری‌های پوستی را نیز به دنبال دارد. نوشیدن آب آلوئه ورا در کنار افزایش سلامت پوست موجب درمان زخم‌ها، بثورات، آکنه و پسوریازیس نیز می‌شود.

طریقه مصرف برای پوست

از آلوئه ورا برای پوست نرمال و طبیعی ترکیب زیر را تهیه کنید و با استفاده از آن پوستی نرم و صاف را تجربه کنید. یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا با یک قاشق غذاخوری آرد نخود، یک قاشق مرباخوری پودر پوست پرتقال و مقداری ماست مخلوط کرده و این ترکیب حاصل را به پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب صورت و گردن خود را شسته و با حوله‌ای تمیز به آرامی پوست خود را خشک کنید. توجه کنید از این ماسک برای دور چشم‌های خود استفاده نکنید.

برای پوست‌های چرب که مستعد زدن جوش هستند باید برگ گیاه آلوئه ورا را برای نرم شدن در آب جوشانده و پس از نرم شدن برگ‌ها آن‌ها را به خوبی بکوبید تا خمیری از آن حاصل شود. به این خمیر حاصل شده چند قطره عسل اضافه کنید و آن را روی پوست صورت مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. برای پوست‌های خشک و مقابله با خشکی پوست ژل آلوئه ورا را با روغن زیتون مخلوط کنید و به آن کمی کره shea نیز اضافه کرده و از این ترکیب را مخلوط کنید تا خمیر سفتی حاصل شود و آن را روی پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.

۳- پر خاصیت برای مو

یکی از خواص آلوئه ورا تقویت رشد مو‌ و حفظ سلامت مو است. با استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی مو و پوست می‌توانید از ریزش مو‌های خود جلوگیری کنید زیرا ژل آلوئه ورا حاوی آنزیمی است که محرک رشد مو است. از دیگر خواص آلوئه ورا این است که یک درمان طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موها است. آلوئه ورا منبعی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و از این طریق موجب تقویت مو‌های سر می‌شوند. ژل آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پوست مرده سر را برداشته و رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کنند. آلوئه ورا مانع از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر می‌شود.

۴- مفید برای مبتلایان به دیابت

آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلایسمی  مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را  در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهند. آلوئه ورا یکی از درمان‌های طبیعی برای دیابت است.

۵- تقویت کننده سیستم ایمنی

آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را شکسته و اسید‌های آمینه حاصل را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آلوئه ورا حاوی آنزیم برادی کیناز است که این آنزیم برای نابودی عفونت‌ها به دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. یکی از عنصر‌های ضروری برای تقویت سیستم ایمنی روی است و آلوئه ورا غنی از روی بوده و با استفاده از آلوئه ورا می‌توان روی لازم برای سیستم ایمتی را تهیه کرد‌. در واقع عنصر روی می‌تواند به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت از غشای سلولی کمک کند. عنصر روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند. آلوئه ورا با داشتن خاصیت‌هایی از جمله ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی خود می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

مطلب پیشنهادی: تقویت سیستم ایمنی

۶- درمان تبخال

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا درمان تبخال است. خاصیت ضدویروسی و ضد التهابی از جمله خواص آلوئه ورا هستند که می‌توانتد موجب درمان تب خال شوند. برای درمان تب خال کافی است آلوئه ورا را روی محل تب خال بمالید( لب‌ها). همچنین آلوئه ورا حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین B1، B2، B6 و ویتامین C است که در درمان تب خال موثر و مفید هستند.

۷- درمان یبوست

آلوئه ورا یک ملین طبیعی است. شیره آلوئه‌ ورا حاوی  آنتراکینون‌هایی است که با افزایش آب روده و ترشح مخاط حرکات روده‌ای را افزایش داده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

۸- خواص آلوئه ورا برای سرطان

آلوئه ورا دارای برخی از ماکروفاژهایی است که با تولید حجم بالایی از اکسید نیتریک پتانسیل ضد تومور دارد.

۹- خواص صبر زرد در درمان و دفع سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا این است که سنگ کلیه با خوردن آلوئه ورا دفع می‌شود و یا می‌تواند منجر به کوچک شدن اندازه سنگ کلیه شود. مصرف منظم و مداوم از آلوئه ورا موجب پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

۱۰- صبر زرد مفید برای مردان

مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی موجب تقویت قوای جنسی و افزایش اسپرم سازی می‌شود. آلوئه ورا در درمان بیماری سوزاک نیز موثر است.

مضرات آلوئه ورا

مضرات صبر زرد یا آلوئه ورا

آلوئه ورا در کنار تمام خولص و فواید بی نظیری که دارد، یکسری عوارض جانبی نیز خواهد داشت.   خانم‌های باردار نباید از آلوئه ورا استفاده کنند  زیرا آلوئه ورا ممکن است موجب انقباض‌های رحمی شود به همین دلیل باعث سقط جنین می‌شود. در برخی موارد ژا آلوئه ورا ممکن است موجب بروز حساسیت و آلرژی شود. برای درمان زخم‌های عمیق نمی‌توان از ژل آلوئه ورا استفاده کرد، همچنین شیره آلوئه ورا می‌تواند موجب گرفتگی و یا اسهال شدید روده‌ای شود. استفاده از آلوئه ورا در کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع است. آلوئه ورا می‌تواند موجب تشدید اولسرها، بواسیر، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد. استفاده طولانی مدت از آلوئه ورا می‌تواند منجر به کمبود پتاسیم شود.

1. کاهش سطح قند خون

قبل از شروع مصرف آب آلوئه ورا، مهم است که با پزشک مشورت کنید. ممکن است باعث کاهش شدید سطح قند خون شود، به خصوص اگر دیابتی هستید یا هر بیماری دیگری که با انسولین مرتبط است دارید.
 

2. ممکن است باعث کم آبی بدن شود

اگر روزانه آب آلوئه ورا می خورید، سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید، زیرا تعادل الکترولیت بدن شما را مختل می کند. این ممکن است باعث کم آبی بدن شود و در تغییر رنگ ادرار ظاهر شود.
 

3. ممکن است باعث اسهال شود

از آنجایی که آب آلوئه ورا خاصیت ملین دارد، می تواند در عملکرد روده شما اختلال ایجاد کند و احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش دهد. این ممکن است منجر به اسهال شود.
 

4. خستگی ناگهانی

اعتقاد بر این است که آلوئه ورا سطح پتاسیم را در بدن مختل می کند که ممکن است منجر به سردردهای ناگهانی شود. همچنین می تواند منجر به ضربان قلب غیر طبیعی، گرفتگی عضلات و موارد دیگر شود.

 

خواص آلوئه ورا برای یبوست

 

خواص آلوئه ورا در رژیم غذایی

استفاده از آلوئه ورا در رژیم غذایی برای افرادی که به دلیل یبوست یا اختلالات گوارشی، نمی‌توانند به وزن ایده آل برسند، بسیار تاثیر مثبتی دارد و کمک می‌کند عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه سلامتی و تناسب اندام آن‌ها بهبود پیدا کند.

با این‌حال تنها به کمک مصرف یک ماده غذایی نمی‌توان به وزن ایده آل برسد و لازم است برای رسیدن به تناسب اندام از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید. رژیم‌هاس بهاره غفاری نه‌تنها رژیم غذایی در اختیار شما قرار می‌دهند، بلکه کمک می‌کنند سبک زندگی خود را به کمک رژیم غذایی اصولی و تحرک کافی، به سبک زندگی سالم تبدیل نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (41 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه