جالب ترین خواص کاپوچینو و طرز تهیه آن چیست؟

کاپوچینو چگونه آماده می‌شود و چه خواصی دارد؟ نوشیدنی لذیذ کاپوچینو یکی از بهترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرمی است که در اکثر رستوران‌ها سرو می‌شود. این نوشیدنی خوش طعم ایتالیایی در کنار مزه فوق‌العاده از مزایای گسترده‌ای نیز برخوردار است. آنچه که باعث تمایز این نوشیدنی نسبت به سایر نوشیدنی‌های مشابه می‌شود، بافت متفاوت آن‌ است. خبره خوب اینکه امکان تهیه این نوشیدنی در منزل به راحتی فراهم است. جالب ترین خواص کاپوچینو و طرز تهیه آن چیست؟

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو، نوشیدنی قهوه‌ای ایتالیایی است که با ترکیب اسپرسو، شیر گرم و کف شیر بخارپز شده تهیه می‌شود. این نوشیدنی به خاطر طعم متعادل و دلنشین قهوه و شیر، بافتی نرم و مخملی و لایه‌ای ضخیم از کف شیر شناخته شده است.

نسبت استاندارد کاپوچینو شامل یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر گرم و یک سوم کف شیر است. این نسبت می‌تواند بنا به سلیقه افراد تغییر کند. کاپوچینو را معمولا در فنجان‌های مخصوص سرو می‌کنند و روی آن را با طرح‌های زیبایی از کف شیر، پودر کاکائو، دارچین یا شکر تزئین می‌کنند.

کاپوچینو چاق می کنه؟

ارزش غذایی کاپوچینو

ارزش غذایی کاپوچینو به شرح زیر است:

 

چربی

5.56 گرم

آب

1.30 گرم

فیبر

1.20 گرم

قند

69.16 گرم

کالری

406 کیلوکالری

کربوهیدرات

85.94 گرم

پروتئین

3.10 گرم

چربی

5.56 گرم

 

نحوه آماده‌سازی کاپوچینو

برای آماده‌سازی کاپوچینو در منزل کافی است قهوه اسپرسو را به کمک قهوه‌ساز موکا یا فرنچ پرس آماده کنید. اگر از قهوه‌ساز موکا استفاده می‌کنید، به ازای هر نفر، دو قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده و ۲۵۰ میلی‌لیتر آب در مخزن آن بریزید. سپس قهوه‌ساز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا قهوه دم بکشد.

شیر را در شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مراقب باشید شیر نجوشد. زمانی که شیر گرم شد، آن را از روی حرارت بردارید. می‌توانید از همزن دستی یا برقی برای تهیه فوم شیر استفاده کنید. فوم شیر باید غلیظ و یکدست باشد و شبیه به خامه باشد.

اسپرسو را در فنجان کاپوچینو بریزید. سپس فوم شیر را به آرامی روی اسپرسو بریزید. در نهایت کاپوچینو را با دارچین، پودر کاکائو یا شکلات رنده شده تزیین کرده و نوش جان کنید.

 

۱- فواید کاپوچینو برای لاغری

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف کاپوچینو کمک به چربی‌سوزی است. افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند با قرار دادن این نوشیدنی در رژیم غذایی خود می‌توانند به کاهش وزن بیشتر خود کمک شایانی کنند.

البته بهتر است برای برخورداری از این خواص کاپوچینو آن را پس از وعده‌های غذایی نوش جان کنید تا شاهد تاثیر آن بر روی سلول‌های چربی و در نتیجه کاهش وزن خود باشید.

البته به یاد داشته باشید که مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند با استرس بسیاری همراه باشد.

 

۲- مفید برای پوست

کاپوچینو خواص قابل توجهی برای سلامتی و زیبایی پوست شما دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از سلول‌های پوست در برابر آسیب محافظت کرده و به کاهش چین و چروک کمک می‌کنند. کافئین موجود در کاپوچینو گردش خون را در پوست تحریک می‌کند و به اکسیژن‌رسانی بهتر سلول‌ها و رفع پف زیر چشم کمک می‌کند. همچنین، اسیدهای چرب موجود در شیر، پوست را مرطوب و شاداب نگه می‌دارند.

با این حال، توجه به مصرف متعادل کاپوچینو برای جلوگیری از عوارض جانبی کافئین مانند بی‌خوابی و اضطراب ضروری است. همچنین، انتخاب نوع بدون شکر یا کم شکر و نوشیدن آب کافی در طول روز، برای سلامتی پوست و بدن شما مفید خواهد بود.

 

۳- موثر برای جلوگیری از ریزش مو

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف کاپوچینو می‌تواند خواص بسیاری برای مو داشته باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در کاپوچینو با اثرگذاری بر روی مو از ریزش و آسیب‌دیدگی آن جلوگیری می‌کنند.

کاپوچینو می‌تواند همچون موجب مرطوب شدن، کاهش شوره و آبرسانی مو شود.

افرادی که به صورت منظم کاپوچینو نوش جان می‌کنند معمولا از سفیدی زودرس موهای خود نیز جلوگیری خواهد کرد و ظاهری زیباتر خواهند داشت. همین موضوع نیز محبوبیت این نوشیدنی را در سراسر جهان چندین برابر کرده است.

 

۴- خواص کلی کاپوچینو برای سلامتی

آماده‌سازی و نوش جان کردن کاپوچینو می‌تواند خواص بسیار زیادی برای سلامتی داشته باشد. از مهم‌ترین مزایای کاپوچینو آماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۵- افزایش انرژی و هوشیاری

کاپوچینو به واسطه دارا بودن کافئین، می‌تواند به طور موقت موجبات افزایش هوشیاری و سطح انرژی شما را فراهم آورد.

 

۶- بهبود عملکرد ذهنی

مطالعات انجام شده نشانگر آن است که کافئین موجود در این نوشیدنی، قادر به ارتقای عملکردهای شناختی، از جمله حافظه و تمرکز، می‌باشد.

 

۷- کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها

شواهد علمی حاکی از آن است که مصرف متعادل کاپوچینو می‌تواند به کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲، بیماری پارکینسون و برخی انواع سرطان کمک کند.

فواید نوشیدن کاپوچینو

۸- بهبود خلق و خو

کافئین موجود در این نوشیدنی می‌تواند با افزایش سطح دوپامین و سروتونین در مغز، به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک نماید.

 

۹- حفاظت از سلامت کبد

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف متعادل کاپوچینو می‌تواند به محافظت از کبد در برابر آسیب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مانند سیروز کمک کند.

 

۱۰- تقویت سیستم ایمنی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاپوچینو می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به مبارزه با عفونت‌ها یاری رساند.

 

۱۱- منبع غنی از آنتی‌اکسیدان

کاپوچینو منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌آید که به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد یاری می‌رساند.

 

مضرات کاپوچینو آماده‌ چیست؟

کاپوچینویی آماده در کنار مزایای بسیار، دارای معایبی نیز هستند که نمی‌توان از آن غافل شد. کافئین موجود در این نوشیدنی اعتیاد‌آور است و می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سیستم عصبی و عملکرد مغز داشته باشد.

مصرف زیاد کاپوچینوی آماده می‌تواند با افزایش ترشح اسید معده به سیستم گوارشی فرد آسیب برساند. این نوشیدنی در صورتی که زیاد مصرف شود می‌تواند به بیماری فشار خون نیز بیانجامد. بنابراین ضروری است که در مصرف این نوشیدنی اعتدال به خرج دهید.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با کاپوچینو و مزایای مصرف آن صحبت کردیم. همچنین گفتیم که چگونه می‌توان این نوشیدنی خوش طعم را در منزل آماده و نوش جان کرد. یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف کاپوچینو کنترل وزن است. اگر به رژیم غذایی خود بسیار اهمیت می‌دهید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر به وزن دلخواه خود دست یابید، در کنار یک رژیم غذایی مناسب، می‌توانید کاپوچینو نیز نوش جان کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه