خوشمزه ترین دستور پخت خورش کرفس + ترفندهای رستورانی

خورش کرفس را می‌توان یکی از غذاهای سنتی و پرخاصیت ایرانی دانست که به دلیل شباهت ظاهری به قرمه سبزی گاهی با این غذا مقایسه می‌شود. البته از حق نگذریم طرفداران قورمه‌سبزی بسیار بیشتر از خورش کرفس است. با این وجود باز هم اطلاع یافتن از طرز تهیه خورش کرفس برای بسیاری از افراد مهم می‌باشد. خوشمزه ترین دستور پخت خورش کرفس + ترفندهای رستورانی

کرفس یکی از مهم‌ترین سبزیجات دارای برگ پهن است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی درمان کم خونی و بهبود اختلالات گوارشی و کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا افراد بسیاری با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن خود ترجیح بدهند، مصرف این غذای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهند. برای تهیه این غذا می توانید خورش کرفس را به شکل های مختلفی تهیه کنید. به طور مثال طرز تهیه خورش کرفس با سبزی خشک و یا بدون گوشت بسیار پر طرفدار می باشد. 

مطلب پیشنهادی: خواص کرفس و آب کرفس برای سلامتی چیست؟

ارزش غذایی خورش کرفس غلیظ

خورش کرفس، غذایی خوشمزه و پرطرفدار است که علاوه بر طعم دلنشین، از نظر تغذیه‌ای نیز بسیار غنی می‌باشد. این خورش به واسطه وجود کرفس، منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین K، C، پتاسیم، فولات و ویتامین B6 به شمار می‌رود.

 کرفس موجود در خورش کرفس، فیبر بالایی دارد که به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، گوشت موجود در این خورش، منبع پروتئین بوده و به تامین انرژی بدن یاری می‌رساند. در مجموع، خورش کرفس غذایی کامل و مغذی است که می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، نقش مهمی در ارتقای سلامت بدن ایفا کند.

 

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس

چنانچه قصد تهیه خورش کرفس برای حداقل 4 نفر را دارید، آماده‌سازی مواد لازم ضروری است:

 

مواد لازم

میزان

گوشت خورشتی

۳۰۰ گرم

کرفس

۴۰۰ گرم

نعناع

۵۰ گرم

جعفری

۱۵۰ گرم

پیاز

۲ عدد متوسط

روغن و زردچوبه

به اندازه کافی

نمک و فلفل سیاه

به اندازه کافی

 

 

طرز تهیه خورش کرفس مجلسی

طرز تهیه خورش کرفس به شرح زیر است:

 

مرحله اول

اگر قصد تهیه خورش کرفس را دارید ابتدا برگ کرفس تازه تهیه شده را پاک کرده و شست‌و‌شوی دهید. سپس خرد کنید.

 

مرحله دوم

پیازهای نگینی خرد شده را در یک قابلمه به همراه روغن سرخ کرده و زردچوبه اضافه کنید. با تفت دادن زردچوبه و پیاز سرخ شده تغییر شاهد تغییر رنگ پیاز باشید.

 

مرحله سوم

مقداری گوشت را به صورت قرمه‌ای خرد کرده و به قابلمه‌ای که در آن پیازداغ گرفتید، اضافه کنید.

 

مرحله چهارم

گوشت را با هدف خوشمزه شدن به میزان لازم تفت دهید. این کار نباید آنقدر زیاد انجام گیرد که موجب سفت و خشک شدن گوشت گردد.

 

مرحله پنجم

اگر قصد دارید خورش کرفس را با رب گوجه فرنگی نوش جان کنید، در این مرحله رب را اضافه کنید. رب را تفت داده و ساقه‌های کرفس را اضافه کنید.

 

مرحله ششم

ساقه‌های اضافه شده به قابلمه را تفت دهید و مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را به مدت 2 ساعت بر روی حرارت قرار دهید.

 

مرحله هفتم

هم زمان که محتویات درون قابلمه در حال پخت هستند، مقداری نعناع، جعفری، کرفس و گوشت را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس به قابلمه در حال پخت اضافه کنید.

 

مرحله هشتم

حالا زمان اضافه کردن ادویه و آبلیمو برای طعم‌دار کردن خورش کرفس است. پس از اتمام این مرحله توانسته‌اید طرز تهیه خورش کرفس را به پایان برسانید. حالا می‌توانید این خورش را سرو کرده و نوش جان کنید.

مطلب پیشنهادی: عرق کرفس برای چی خوبه؟

طرز تهیه خورش کرفس با رب

چگونه خورش کرفس با رب بپزیم؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با افزودن رب به خورش کرفس آن را خوشمزه‌تر کنند. اگر شما نیز به غلیظ شدن خورش کرفس اهمیت می‌دهید و می‌خواهید این غذا را با طعمی متفاوت‌تر نوش جان کنید، کافی است در اواخر فرایند پخت این خورش یک تا دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید تا هم طعم غذا بهبود یابد، هم رنگ آن تغییر کند.

 

دستور پخت خورش کرفس با مرغ

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند خورش کرفس با مرغ تهیه کنند. در چنین شرایطی طرز تهیه غذا هیچ تفاوتی نخواهد داشت. شما کافی است به جای گوشت، مرغ را جایگزین کنید. البته بهتر است مقدار مرغ را نسبت به گوشت بیشتر در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم خورش کرفس را هم با مرغ و هم با گوشت امتحان کنید. قطعا تجربه خوبی برای شما خواهد بود.

 

روش پخت خورشت کرفس با گوشت

گوشت گوسفندی و گوشت گوساله تازه از بهترین گوشت‌ها برای تهیه خورش کرفس محسوب می‌شود. در دستور اصلی خورش کرفس با گوشت معمولا از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود اما شما دستتان برای استفاده از گوشت گوساله نیز کاملا باز است.

مصرف خورش کرفس با گوشت به تمامی افراد کم خون و زنان باردار توصیه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خواص درمانی گوشت گوساله

خورش کرفس بدون گوشت

اگر تمایلی ندارید گوشت را در فرایند تهیه خورش کرفس قرار دهید، می‌توانید آن را حذف کنید. خورش کرفس بدون گوشت نیز به دلیل استفاده از حبوبات و سبزیجات خواص بسیاری دارد و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری تصور می‌کنند این خورش طعم چندان لذیذی ندارد اما باید یک بار آن را امتحان تا شیفته‌اش شوید.

نحوه پختن خورشت کرفس با گوشت

مطلب پیشنهادی: خواص تخم کرفس برای لاغری چیست؟

خورش کرفس با لوبیا

اگر طعم خورش کرفس را نمی‌پسندید، افزودن لوبیا به دستور پخت این غذا می‌تواند ایده‌ای حالی برای ایجاد تغییر باشد‌. کافی است مقداری لوبیا را به صورت جداگانه بپزید و در همان مراحل ابتدایی تهیه خورش کرفس با لوبیا به محتویات اضافه کنید تا شاهد نتایج حاصل شده باشید.

سخن پایانی

خورش کرفس با لوبیا طعمی بسیار شبیه به قرمه‌سبزی دارد، به همین دلیل نیز طرفداران آن نسبت به خورش کرفس بدون لوبیا بیشتر است. مخلوط شدن لوبیا با سبزی قرمه می‌تواند یک غذای رژیمی فوق‌العاده باشد.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه