مضرات خوردن بال و گردن مرغ چیست؟

مرغ یکی از مواد غذایی محبوب در سراسر جهان شناخته می‌شود که تقریبا از تمامی قسمت‌های آن تغذیه می‌گردد. بال و گردن مرغ بخش‌های خوش طعم و لذیذی از مرغ هستند که بنا به نظر متخصصان باید از مصرف آن‌ها صرفه نظر کرد. بررسی‌های علمی نشان داده است که خوردن بال و گردن مرغ یکی سری معایب با خود به همراه خواهد داشت. اطلاع یافتن از مضرات بال و گردن مرغ می‌تواند در تصمیم گیری برای مصرف یا عدم مصرف این قسمت از مرغ موثر واقع شود. مضرات خوردن بال و گردن مرغ چیست؟

مهمترین دلایل مضر بودن بال و گردن مرغ برای سلامتی چیست؟

بال و گردن مرغ محل تجمع چربی‌های بسیاری است که طعم این ناحیه را بسیار مطلوب می‌کنند اما هم زمان می‌توانند خطرات بسیاری برای سلامت شما داشته باشند. علاوه بر این در مرغداری‌ها برای تسریع رشد مرغ از هورمون‌های استروئیدی استفاده می‌شود. تزریق این هورمون‌ها به ناحیه بال و گردن باعث شده است تا مصرف این دو ناحیه از نظر بسیاری از متخصصان برای سلامت خطرناک باشد.

در ادامه مهم‌ترین مضرات خوردن بال و گردن مرغ را بیان خواهیم کرد:

  • چاقی و اضافه وزن
  • اختلالات هورمونی
  • تغییرات روند بارداری و اختلال در قائدگی
  • ابتلا به کیست سینه
  • بروز آکنه های پوستی و جوش صورت
  • افزایش موهای زاید
  • ابتلا به کیست تخمدان و افزایش تعداد کیست های رحمی
  • ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • اختلالات گوارشی و کبدی
  • اختلال در رشد 

مطلب پیشنهادی: فواید و خواص گوشت مرغ چیست؟

چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن از مهم‌ترین مضرات مصرف بال و گردن مرغ هستند. در واقع می‌توان گفت این دو بخش از مرغ به دلیل چربی اشباع شده بالا، می‌توانند در افزایش وزن و چاقی نقش داشته باشند. بنابراین اگر به وزن خود بسیار اهمیت می‌دهید و نمی‌خواهید تناسب اندام خود را از دست دهید، از مصرف ران و بال مرغ صرفه نظر کنید.

ضرر های خوردن بال و گردن مرغ چیست

اختلالات هورمونی

هورمون‌ها و ترکیبات استروئیدی موجود در بال و گردن مرغ، به خصوص برای زنان، می‌تواند اختلالات هورمونی ایجاد کند. این امر منجر به افزایش موهای زائد، پرمویی، جوش، و در موارد شدیدتر کیست در رحم و کیستیک شدن سینه می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر مرغ‌ها به صورت طبیعی رشد کرده باشند، این مضرات نادیده گرفته می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش تنظیم هورمون های زنانه چیست؟

تغییر روند بارداری و قائدگی

اختلالات هورمونی ناشی از مصرف بال و گردن مرغ، می‌تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار داده و بارداری را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل به بانوان به خصوص افرادی که در حال تلاش برای بارداری هستند، توصیه می‌شود مصرف بال و گردن مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا سریع‌تر به هدف دلخواه خود دست یابند.

 

کیستیک شدن سینه

بروز کیست در سینه را می‌توان یکی دیگر از مضرات خوردن بال و گردن مرغ دانست‌. یک سری تحقیقات نشان داده است که مصرف بال و گردن مرغ به دلیل داشتن هورمون‌های استروئیدی می‌تواند ریسک رشد انواع کیست در سینه را افزایش دهد. گفتنی است که این موضوع در بانوان بسیار بیشتر رخ می‌دهد.

 

بروز آکنه پوستی

مصرف بیش از حد ران و بال مرغ به دلیل وجود هورمون‌ها و چربی‌های اشباع شده، می‌تواند نقش مهمی در بروز و تشدید آکنه داشته باشد.

هورمون‌های موجود در این قسمت‌های مرغ، به خصوص استروئیدها، می‌توانند فعالیت غدد چربی در پوست را افزایش دهند. این امر منجر به تولید بیش از حد چربی و انسداد منافذ پوست می‌شود. همچنین، چربی‌های اشباع شده موجود در ران و بال مرغ، التهاب را در بدن افزایش می‌دهند. التهاب، یکی از عوامل اصلی ایجاد آکنه است. علاوه بر این، آنتی‌بیوتیک‌هایی که به طور معمول در غذای مرغ‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند تعادل باکتری‌های روده را مختل کنند. این امر نیز می‌تواند به رشد بیش از حد باکتری‌های مولد آکنه در پوست منجر شود.

چرا گردن مرغ برای سلامتی مضر است

افزایش موهای زائد

یکی دیگر از مهم‌ترین مضرات خوردن بال و گردن مرغ افزایش موهای زائد است. در واقع می‌توان گفت هورمون‌های استروئیدی ارتباط مستقیمی با افزایش آندروژن دارند. آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که رشد مو را تحریک می‌کنند. افزایش سطح آندروژن‌ها در زنان می‌تواند منجر به رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن، مانند صورت، سینه، پشت، بازوها و پاها شود.

جالب است بدانید هورمون‌های موجود در ران و بال مرغ می‌توانند فعالیت تخمدان‌ها را در زنان تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تولید بیش از حد هورمون‌های مردانه شوند.

 

رشد کیست رحم

عدم تعادل هورمون‌های زنانه، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کیست رحم است. بررسی‌ها نشان داده است که مصرف بال و گردن مرغ می‌تواند موجب برهم خوردن تعادل هورمون‌های زنانه شود. هورمون استروژن باعث رشد پوشش داخلی رحم می‌شود. در طول چرخه قاعدگی، این پوشش ضخیم می‌شود تا آماده لانه‌گزینی تخمک لقاح یافته شود. اگر بارداری اتفاق نیفتد، این پوشش از بین می‌رود و از طریق واژن خارج می‌شود. اگر سطح استروژن بیش از حد بالا باشد، این پوشش ضخیم‌تر شده و ممکن است به جای خارج شدن از بدن، در داخل رحم یا تخمدان‌ها کیست ایجاد کند. جالب است بدانید که هورمون‌های موجود در ران و بال مرغ می‌توانند فعالیت تخمدان‌ها را در زنان تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تولید بیش از حد استروژن شوند.

 

بیماری‌های قلبی و عروقی

چربی اشباع شده بالا در بال و گردن مرغ، کلسترول خون را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد. به همین دلیل افرادی که در مصرف بال و گردن زیاده‌روی می‌کنند بسیار بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به انواع سکته قلبی و گرفتگی عروق کرونر قرار دارند.

 

اختلالات گوارشی و کبدی

تجمع چربی زیاد در بال و گردن مرغ می‌تواند یک سری خطرها را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورد. در واقع می‌توان گفت مصرف زیاد بال و گردن مرغ می‌تواند منجر به سوءهاضمه، نفخ و در موارد شدیدتر بیماری کبد چرب شود. بنابراین افرادی که از مشکلات کبدی و گوارشی رنج می‌برند باید از مصرف این دو بخش مرغ خودداری کنند.

 

اختلالات رشد

هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بال و گردن مرغ، می‌توانند رشد طبیعی به خصوص در کودکان را مختل کنند. بنابراین ضروری است مانع مصرف این دو قسمت از مرغ به خصوص در سنین رشد شوید. جالب است بدانید که مصرف سایر قسمت‌های مرغ می‌تواند به تقویت رشد ایده‌آل بدن کمک شایانی کند.

چرا بال مرغ مضر است؟

خوردن کدام قسمت‌های مرغ کشنده است؟

محققان دامپزشکی پس از بررسی‌های فراوان به این نکته دست یافته‌اند که زیاده‌روی در مصرف قسمت‌های مختلف مرغ می‌تواند سلامت فردی را به خطر بیاندازد. علاوه بر ران و بال مرغ مصرف پوست و جگر نیز می‌تواند برای سلامت فردی بسیار مضر باشد. این قسمت‌های مرغ چربی‌های مضر و مواد سمی را در خود جای داده‌اند که برای همگان به خصوص کودکان در سنین رشد بسیار مضر است. مصرف جگر مرغ می‌تواند با جهش زایی، سرطان و آلرژی مرتبط باشد. دنبالچه مرغ یکی دیگر از قسمت‌های مرغ است که به دلیل تزریق هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های فراوان باید از مصرف آن صرفه نظر کرد.

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی مضرات خوردن بال و گردن پرداختیم و اطلاعاتی را در این باره ارائه کردیم. اگر به سلامت و تندرستی بدن خود اهمیت بسیاری می‌دهید، بهتر است از مصرف این دو قسمت خودداری کنید. توصیه می‌شود برای برخورداری از خواص مرغ، به مصرف دیگر قسمت‌های آن روی آورید تا بتوانید از ارزش غذایی آن برخوردار شوید. جهت دریافت برنامه تغذیه اختصاصی خود می توانید از طریق مشاوره با کارشناسان تغذیه غفاری دایت اقدام نمائید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه